V rámci recenzního řízení jsou odborné texty nabídnuté k publikaci ve Dance Context Journal redakcí nejprve posouzeny z hlediska souladu se zaměřením časopisu, jazykové úrovně a dodržení etických a formálních pravidel (Etický kodex Dance Context Journal, Pravidla pro psaní, redakci a korekturu rukopisů). Redaktoři se při posuzování řídí Etickým kodexem Dance Context Journal. V případě, že jsou rukopisy z hlediska zaměření a formálních pravidel shledány relevantními a dostačujícími, jsou připraveny k oboustranně anonymnímu recenznímu řízení.

Každý přijatý rukopis je poté samostatně a anonymně posouzen dvěma nezávislými odborníky – recenzenty. Ty vybírá redaktor, který může o pomoc požádat problematiky znalé členy redakční rady. Recenzentem může být člen redakční rady nebo jiný odborník. Redaktor Dance Context Journal nemůže být zároveň recenzentem rukopisu Dance Context Journal.

V případě, že je autorem rukopisu člen redakční rady nebo redaktor časopisu, musejí být oba recenzenti rukopisu vybráni z okruhu mimo redakční radu.

Recenzent nejpozději do 5 pracovních dnů od přijetí žádosti o posouzení rukopisu redakci oznámí, zda posudek bude moci vypracovat. Pokud ano, seznámí se s obsahem rukopisu, rukopis zhodnotí vyplněním Formuláře recenzního posudku časopisu a zašle jej na e-mail příslušného redaktora. Doba pro vypracován recenze je závislá na individuální dohodě mezi redaktorem a recenzentem. Není-li určeno jinak, posudek je recenzentem vypracován do 30 dnů ode dne potvrzení o přijetí závazku recenze.

Příspěvek může být recenzenty doporučen k přijetí, odmítnut jako nevyhovující nebo doporučen k přijetí po úpravě nebo přepracování textu. V případě, že si závěry recenzentů protiřečí, je redakce povinna zajistit třetí nezávislý anonymní posudek.

V případě rozhodnutí o úpravě nebo přepracování příspěvku má autor na provedení těchto změn jeden měsíc, není-li dohodnuto s příslušným redaktorem jinak.

Příspěvek, který úspěšně prošel recenzním řízením, může být před otištěním finálně posouzen členy redakční rady. Případné námitky budou vypořádány stejným způsobem jako v případě standardního recenzního řízení.
Redakce má právo rozhodnout o tom, do kterého z připravovaných čísel Dance Context Journal bude přijatý text zařazen.

Na eseje, diskuzní příspěvky, polemiky, recenze, překlady, zprávy a umělecká díla, které nemají výzkumný charakter, se recenzní řízení nevztahuje.

Recenzní řízení

Etický kodex Dance Context Journal

Publikační etika recenzovaných studií Dance Context Journal vychází z Etického kodexu Výboru pro publikační etiku (COPE), dostupného on-line na publicationethics.org, a z příkladů dobré praxe v českém a zahraničním akademickém prostředí (pravidla pro publikační etiku časopisu ArteActa, Studia Paedagogica, Theatralia).

Etický kodex časopisu se skládá ze čtyř částí, věnovaných povinnostem autorů, recenzentů, redaktorů a vydavatele.


1. Povinnosti autorů

Autorství

Za autory a/nebo spoluautory článku jsou označeni pouze ti, kteří významně přispěli ke koncepci, podobě a provedení předkládané studie. Všichni spoluautoři musejí být jednoznačně uvedeni v textu rukopisu v okamžiku jeho předložení. Žádosti o případné doplnění spoluautorů po přijetí rukopisu podléhají schválení redaktorů.

Hlavní autor nebo autorka studie ručí za to, že všichni spoluautoři měli k dispozici a schválili konečné znění příspěvku a souhlasili s předložením této verze k publikaci.

Další osoby, které se podílely na vzniku rukopisu určitým dílčím způsobem, jsou zmíněny na relevantním místě studie včetně vysvětlení jejich podílu.

Objektivita, původnost a uvádění zdrojů

Autoři zodpovídají za to, že jejich rukopis je původní a pravdivý. Pokud v textu použili jiné dílo nebo citaci z jiného díla svého nebo jiných autorů, jsou tato užitá a/nebo citovaná díla řádně označena a využita v souladu s platným autorským zákonem. Autoři rukopisu musejí v každém případě uvést zdroje, z nichž čerpají, podle citačních norem platných ve Speciálním vydání Tanečních aktualit. Autoři se dále zavazují uvádět takové publikace či jiná díla, která sice nejsou využita doslovně, ale významnou měrou ovlivnila podobu předkládaného příspěvku.

V případě, že je rukopis výstupem z původního výzkumu autorů, je nutné v textu co nejpřesněji uvést také podkladová data tak, aby bylo možno případné ze studie vyplývající poznatky replikovat a dále rozvinout. Výsledky původního výzkumu autoři zhodnotí podle svého nejlepšího přesvědčení objektivně.

Podvodná a vědomě nepřesná tvrzení a využití jiných děl bez řádného označení a bez souladu s autorským zákonem jsou považována za neetické chování a jsou nepřijatelná. Pokud autoři objeví významnou chybu či nepřesnost ve své publikované práci, jsou povinni bez odkladu informovat redaktory časopisu a spolupracovat na uveřejnění opravy nebo na stažení článku. Tato povinnost se netýká případů, kdy k projevení nepřesnosti nebo chyby došlo díky nově nabytým poznatkům, které v době publikace textu z objektivních důvodů nemohli mít autoři k dispozici.

V případě, že byly studie nebo původní výzkum, na jejichž základě rukopis vznikl, financovány z vnějších zdrojů, autoři zdroje této podpory v článku explicitně uvedou. Tato informační povinnost se týká také případného podstatného střetu zájmů (obsah rukopisu přímo souvisí s pracovně-právním vztahem nebo jiným typem spolupráce autora nebo autorky, jeho nebo její osobou blízkou apod.).

Souběžné návrhy k publikaci a opakované publikace odborných studií

Autoři nesmějí činit kroky vedoucí k publikování své studie, hlavní části této studie nebo jiné studie popisující totožný výzkum současně v časopise Speciálním vydání Tanečních aktualit a v dalším českém či zahraničním periodiku, neperiodické publikaci a jiném typu výstupů.

Možné publikování a šíření studie na jiných platformách nespadajících pod Taneční aktuality o.p.s. je možné jen po individuální domluvě autorů s redakcí a po nastavení jasných podmínek.

Recenzní řízení a formální úpravy rukopisu

V případě zařazení do sekce odborných studií autoři dodržují pravidla Recenzního řízení. Bez zbytečného odkladu a v dojednaných termínech reagují na připomínky redaktorů a recenzentů. Na základě připomínek se zavazují provést potřebné úpravy.

Autoři se zavazují respektovat pravidla formální úpravy textů, zejména interní Pravidla pro psaní, redakci a korekturu rukopisů, s nimiž jsou předem obeznámeni.

2. Povinnosti recenzentů

Anonymita recenzentů a jejich povinnost mlčenlivosti

Recenze pro Speciální vydání tanečních aktualit jsou oboustranně anonymní. Pokud by recenzent požadoval oznámení svého jména autorovi nebo autorce článku, redaktoři tomuto přání vyhoví.

Recenzent nesmí sdělovat žádné informace o předloženém rukopisu nikomu jinému než redaktorům a jejich prostřednictvím autorovi nebo autorce. Recenzent je povinen důsledně chránit důvěrnost autorského materiálu a nesmí ho poskytnout třetí osobě. Recenzent nesmí použít poznatky nabyté z nevydaného rukopisu pro účely svého vlastního výzkumu nebo jiných výzkumů. Porušení pravidel mlčenlivosti je považováno za neetické chování a je nepřijatelné.

Objektivita a kvalita recenze

Cílem recenze je přispět ke zkvalitnění redakčního rozhodování a samotného rukopisu. Recenzent je povinen studii hodnotit kvalifikovaně a podle svého nejlepšího přesvědčení objektivně. Recenze je napsána jasně, jednoznačně, argumenty jsou dostatečně podloženy.

Recenzenti by měli autora nebo autorku upozornit na případné slabiny rukopisu, mimo jiné na chybějící zdroje a významné publikované tituly k danému tématu, které jsou doloženy konkrétní citací. Recenzenti jsou dále povinni upozornit redaktory na své podezření z autorova nebo autorčina neetického chování, především na nepůvodnost rukopisu, podobnost s jinými existujícími výstupy apod.

Způsobilost k vypracování recenze

Oslovený recenzent, který se necítí být dostatečně kvalifikovaný k posouzení obsahu rukopisu, nebo ví, že nebude moci vyhotovit recenzní posudek v požadovaném termínu, je povinen o této skutečnosti neprodleně informovat redaktory, aby mohli být včas kontaktováni jiní recenzenti.

Nestrannost a střet zájmů

Recenzent je povinen rukopis hodnotit nestranně. Recenzent je dále povinen odmítnout účast na posuzování rukopisu, pokud by došlo ke střetu zájmů. Za střet zájmů se v tomto případě považuje především:

  • jakýkoliv prospěch recenzenta ze schválení nebo odmítnutí recenzovaného příspěvku;

  • spolupráce na daném projektu v uplynulých pěti letech;

  • zásadní názorový rozdíl na hlavní téma recenzovaného příspěvku.


Recenzent je povinen informovat redaktory také v případě podezření na blízký profesionální nebo soukromý vztah k některému z autorů a spoluautorů, případně dalších významných spolupracovníků na projektu.

Pokud recenzent neodmítne vypracování posudku, má redakce za to, že žádný střet zájmů neexistuje. Porušení pravidel o střetu zájmů je považováno za neetické chování a je nepřijatelné.

3. Povinnosti redaktorů a redakční rady

Odpovědnost redaktorů za obsah časopisu

Redaktoři jsou odpovědní za všechny odborné texty, které jsou v publikaci Speciální vydání zveřejněny.Redaktoři se řídí obecnou koncepcí vydavatele a berou na vědomí doporučení redakční rady časopisu, a zároveň postupují v souladu s platnými právními předpisy, zejména autorským zákonem a občanským zákoníkem.

Redaktoři mohou svá rozhodnutí konzultovat se členy redakční rady, s recenzenty časopisu nebo s vydavatelem.

Redaktoři dodržují postupy, které garantují kvalitu obsahu časopisu, zodpovídají za to, že redakční rozhodnutí nebudou žádným způsobem ovlivněna případnými komerčními, osobními nebo institucionálními zájmy, a oddělují případné komerční obsahy, které musejí být vždy jasně označeny.

Mlčenlivost

Redaktoři nesmějí sdělovat žádné informace o předloženém rukopisu nikomu jinému než jeho autorům, dalším členům redakce, recenzentům (vč. potenciálních). Redaktoři nikdy nesdílejí bez vědomí autorů nepublikované rukopisy s redaktory jiných časopisů nebo jinými zájemci ze strany odborné veřejnosti. Redaktoři dále nesmějí bez výslovného písemného souhlasu autorů použít z nepublikovaného rukopisu nabyté poznatky ani další nepublikované myšlenky získané v rámci recenzního řízení pro účely své vlastní odborné publikační činnosti.

V případě rukopisů, které spadají do režimu Recenzního řízení, musejí redaktoři chránit obzvláště důkladně důvěrnost autorského materiálu a připomenout recenzentům, aby tak učinili také.

Nestrannost a střet zájmů

Redaktoři hodnotí rukopis podle kvality jeho obsahu bez ohledu na osobní vztah k autorům, na jejich původ, pohlaví, psychosexuální orientaci, náboženské vyznání nebo politické názory. Redaktoři jsou povinni odmítnout účast na posuzování rukopisu, pokud by došlo ke střetu zájmů (osoba blízká, aktuální spolupráce na společném výzkumném projektu apod.). V takovém případě jsou redaktoři povinni bez odkladu střet zájmu oznámit a práci na daném rukopise předat jinému členu redakce.

Redaktoři jsou oprávněni požadovat, aby všichni přispěvatelé i recenzenti oznámili případné střety zájmů, a uveřejnit opravy, jestliže střet zájmů vyjde najevo až po jeho publikaci.

Pravidla pro stažení a zveřejnění upozornění o možném pochybení

Pokud recenzenti nebo jiní čtenáři upozorní na možné vážné pochybení v etickém chování autorů nebo odborné platnosti informací uvedených v rukopise nebo v publikovaném článku, obrátí se redaktoři nejprve na všechny autory dotčeného textu a požádají je o reakci. Pokud odpověď není poskytnuta v přiměřené lhůtě nebo nevyznívá uspokojivě, redaktoři postupují dle Pravidel Výboru pro publikační etiku (COPE Retraction Guidelines – dostupné na https://publicationethics.org).


Redakční rada

Členové Redakční rady dodržují stejně jako redaktoři zásady mlčenlivosti a pravidla nestrannosti a střetu zájmů.


 4. Povinnosti vydavatele

Redakční nezávislost a integrita

Dance Context z.ú. jako vydavatel Dance Context Journal dbá na to, aby ve spolupráci s redaktory byly jasně definovány role vydavatele, redaktorů a redakční rady časopisu.

Vydavatel garantuje redaktorům a redakční radě nezávislost jejich rozhodnutí a brání případným komerčním, politickým nebo institucionálním a jiným tlakům. Výjimku tvoří případy, kdy došlo k hrubému redakčnímu pochybení potvrzenému nezávislým vyšetřením, které dospělo k závěru, že dané rozhodnutí by mohlo poškodit pověst nebo zásadně proměnit odborné směřování časopisu.

Vydavatel dohlíží na dodržování postupů, které garantují kvalitu časopisu (mj. recenzní řízení, pravidla pro opravu nebo stažení článku) a brání neetickému chování (střet zájmů, porušení pravidel nestrannosti a mlčenlivosti aj.) a nezákonným úkonům (porušení autorského zákona a dalších práv duševního vlastnictví, porušení občanského zákoníku apod.)

Vydavatel se nesmí pokoušet neoprávněně ovlivňovat hodnocení časopisu tím, že uměle navyšuje jakoukoli měřitelnou hodnotu, jež se k němu vztahuje (rozsah, náklad, on-line čtenost apod.).

Financování a další závazky

Vydavatel je schopen transparentně doložit způsob financování časopisu. Vydavatel se dále zavazuje, že bude plnit veškeré smluvní závazky, které v souvislosti s přípravou, vydáváním a šířením časopisu uzavře.

Vydavatel dlouhodobě archivuje finální publikovanou verzi všech čísel časopisu.

Redakční rada 2024

MgA. Mgr. Josef Bartoš, Ph.D., choreolog, kritik, psycholog a kouč, šéfredaktor internetového magazínu Taneční aktuality.cz.

Mgr. Lucie Dercsényi, Ph.D., choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka, pedagožka taneční katedry Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze.

Mgr. MgA. Lucie Hayashi, Ph.D., choreoložka, vedoucí katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze, spoluzakladatelka Tanečních aktualit.

Mgr. Jan Jiřík, Ph.D., divadelní vědec, vedoucí katedry teorie a kritiky na Divadelní fakultě Akademických umění.

Mgr. art. Ivica Liszkayová, Ph.D., choreoložka a pedagožka, vedoucí centra výzkumu Hudební a taneční faktuly na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě.

Mgr. Jitka Pavlišová, Ph.D., divadelní a taneční vědkyně, odborná asistentka na Katedře divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci a Katedře teorie a kritiky na DAMU.

Katja Vaghi, Ph.D., choreoložka a choreografka, pedagožka na Rambert School for Ballet and Contemporary Dance a na University of applied Sciences and Arts in Coburg.