Dance Context Journal 2024
Dance Context Journal je periodikum vydávané organizací Dance Context z.ú., navazující na předešlou publikaci nazvanou Speciální vydání. Věnuje se analyticky aktuálním tématům a vývoji tance, nonverbálního divadla i nového cirkusu. Publikace je vydávána jednou ročně dvojjazyčně, v češtině a angličtině. V rámci Dance Context Journal je možné publikovat také odborné studie z oboru tance a pohybového divadla, které projdou recenzním řízením.
Téma: Tanec ve veřejném prostoru
Tanec již dávno není – a vlastně nikdy nebyl – pouze ohraničen zdmi divadla. První taneční projevy ve společnosti se odehrávaly nejspíše v otevřeném prostoru, kde se daná komunita setkávala. Choreografický prvek se objevoval v církevním kontextu, na venkovských zábavách i dvorských slavnostech a později během 20. století se v rámci postmoderního tance objevil koncept site-specific, který přivedl taneční a pohybovou choreografii do nedivadelních, pro hraní netypických a venkovních prostor, s nimiž mohla komunikovat. Zároveň pohyb a tanec bytostně souvisí s vyjadřováním se k dění ve veřejném prostoru – umělci komentují společenské a politické záležitosti, nastolují témata k diskuzi, vyslovují názor.
Téma „Tanec ve veřejném prostoru“ tak nabízí platformu široké škále pohledů na taneční a pohybové umění, z choreologického, sociologického i antropologického hlediska. Veřejný prostor může být interpretován doslova jako místo, ale také metaforicky jako koncept a téma.
Vítáme články, které se věnují například následujícím tématům a přístupům (ale nejenom jim):
vztah tance a veřejného prostoru z hlediska divadelního (uměleckého) i společenského (antropologického), současného i historického;
site-specific projekty a obecně „tanec venku“ z pohledu umělce i diváka/kolemjdoucího;
proměna díla při přesunu z divadelního do nedivadelního/venkovního prostoru a obráceně;
politicky a společensky laděné projekty vyjadřující se k aktuálním tématům;
kombinace předchozího: site-specific s politickým poselstvím (např. environmentalismus, postkolonialismus, otázky rovnosti, feminismus, rasismus, LGBT+ tematika);
tanec na veřejných festivalech a přehlídkách (folklórní festivaly, sokolské slety atd.);
pohyb davu ve veřejném prostoru – např. fenomén flash mobu;
prezentace tance ve veřejném prostoru (inzerce, propagace).
Publikace obsahuje tři hlavní části s různými typy obsahu:
Úvodní sekce, která se nevztahuje k tématu čísla, přinášející tři shrnutí uplynulé divadelní sezóny v oborech baletu, současného tance a nonverbálního divadla / nového cirkusu (na tuto sekci se nevztahuje call for papers).
První tematická sekce, v níž jsou publikovány články populárně-naučného charakteru, eseje kritiků, teoretiků, umělců atd. Tyto články mají rozsah od 5 400 do 18 000 znaků.
Druhá tematická sekce, v níž jsou publikovány odborné studie, které projdou recenzním řízením. Tyto články musí splňovat standardy vědeckých článků z hlediska teorie, metodologie, citace zdrojů a jejich rozsah se pohybuje od 18 000 do 36 000 znaků.
Abstrakty s náměty článků o délce 150 až 300 slov a krátký životopis (100 slov) zasílejte do 15. listopadu 2023 prostřednictvím tohoto formuláře. Při zasílání abstraktů prosím specifikujte, zda je článek zamýšlený do první tematické sekce (populárně-naučné texty), nebo druhé tematické sekce (odborné články).
Vybraní autoři budou osloveni do 15. prosince 2023. Termín odevzdání je pak 31. ledna 2024 v případě nerecenzovaných článků, 15. února 2024 v případě recenzovaných článků.
Kdo stojí za Journal
-
Petra Dotlačilová
EDITORKA
-
Zuzana Rafajová
EDITORKA
Redakční rada 2024
MgA. Mgr. Josef Bartoš, Ph.D., choreolog, kritik, psycholog a kouč, šéfredaktor internetového magazínu Taneční aktuality.cz.
Mgr. Lucie Dercsényi, Ph.D., choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka, pedagožka taneční katedry Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze.
Mgr. MgA. Lucie Hayashi, Ph.D., choreoložka, vedoucí katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze, spoluzakladatelka Tanečních aktualit.
Mgr. Jan Jiřík, Ph.D., divadelní vědec, vedoucí katedry teorie a kritiky na Divadelní fakultě Akademických umění.
Mgr. art. Ivica Liszkayová, Ph.D., choreoložka a pedagožka, vedoucí centra výzkumu Hudební a taneční faktuly na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě.
Mgr. Jitka Pavlišová, Ph.D., divadelní a taneční vědkyně, odborná asistentka na Katedře divadelních a filmových studií Univerzity Palackého v Olomouci a Katedře teorie a kritiky na DAMU.
Katja Vaghi, Ph.D., choreoložka a choreografka, pedagožka na Rambert School for Ballet and Contemporary Dance a na University of applied Sciences and Arts in Coburg.